Oyun çocuğun en önemli işidir. Çocukların yaşlarına uygun
olarak eğlenerek öğrendikleri, göz ardı edilmemesi gereken bir gerçektir.
Çocukların gelişimi için, duygularını anlaması ve
paylaşabilmesi, algıladıkları dünyayı yansıtabilmeleri ve deneyimleyebilmeleri
için gereklidir.
Çocukların sosyal, zihinsel, duygusal ve motor becerilerini
geliştirmek oyun ile mümkündür. Oyunla
çocuklarda neler mümkün olur:
• Kas becerileri
artar ve gelişir
• Hayal gücünü
arttırır
• Yaratıcı düşünme
becerilerini geliştirir
• Problem çözme ve
sorumluluk alma davranışı geliştirir
• Dikkatini toplama
ve sürdürme oranını arttırır
• Kendini, ailesini,
çevresini ve dünyayı öğrenmesini kolaylaştırır
• İfade
becerilerini, beden dilini kullanmayı, dil becerilerini pekiştirir
• Duygularını ve
algılarını dış dünya ile paylaşma imkânı bulur
• Anlamayı ve
anlaşılmayı sağlar
• Plan yapma, organize
olma becerilerini geliştirir
• Sınırlar içinde
özgür olma hissini yaşatır
• Toplum
kurallarını, sosyal rolleri kendi alanında deneyimleme ve öğrenme imkânı verir.
• Seçim yapma ve
seçimlerinin sonuçlarını görme şansı elde edilir
Çocukların oyun kurabilmesi için kendileri ve hayal güçleri
yeterlidir. Oyuncaklara hiç ulaşamasa bile bir çocuk, istediği her nesneyi bir
oyuncak gibi kullanıp oyun kurma becerisine sahiptir. Henüz birkaç aylık olan
bir bebek bile sadece ellerini inceleyip onları hareket ettirerek kendine
eğlenceli bir oyun üretebilmekte ve bundan hem bedensel hem zihinsel olarak
faydalanabilmektedir. Yine de çocukların oyuncaklara da ihtiyaçları vardır.
Gelişimlerini arttırmak ve daha çok gelişim alanında becerilerini geliştirmek için
oyuncaklardan yararlanılır.
Çocukların ilk 6 yılında edinmesi gereken oyuncak çeşitleri
yaşlarına göre aşağıdaki gibi sıralanabilir:
• Çıngıraklar
(sallayarak ses çıkartan basit oyuncak çeşitleri)
• Peluş oyuncaklar
(yumuşak ve kaba şekilli oyuncaklar)
•
Sesli-ışıklı-basmaya tepkili oyuncaklar (ilk pilli oyuncak tipi- top
fırlatan, ses çıkartan, düğmesine basılınca ya da düğmesi çevrilince bir çeşit
tepki veren oyuncak tipi)
• Dizilebilen, iç içe
geçirilebilen kaplardan ya da kutulardan oluşan oyuncak çeşidi
• Şekilli kutular
(şekillerin kendilerine uygun deliklerden içeri atılabildiği oyuncak türü)
• Çekerek
yürütülebilen oyuncaklar (ipinden ya da sopasından çekilerek ya da itilerek
hareket ettirilebilen oyuncak tipi)
• Toplar (büyükten
başlayarak yaşa göre küçülebilen top çeşitleri)
• Müzikli
oyuncaklar (melodik, nota sesi çıkarabilen oyuncak çeşitleri)
• Kitaplar (çocuğun
yaş düzeyine göre seçilen ve onara okuyarak eşlik edebileceğiniz resimli kitap
çeşitleri)
• Tahta bloklar
(büyüklükleri yaşa göre seçilen istediği şeyi inşa edebileceği tahta küpler)
• El arabası (bebek
ya da el arabası çeşitleri)
• Oturarak
sürülebilecek araba ya da araç çeşitleri
• Çay ve yemek
takımları
• Oyuncak bebek
çeşitleri
• Yapbozlar (yaş
düzeyine göre az ve büyük parçalı, yaşa göre küçülen ve parça sayısı artan
yapbozlar, önceleri tahtadan sonra karton puzzle çeşitleri)
• Oyun hamurları ve
şekillendirme malzemeleri
• Pastel boya, mum
boya, kelem ve tahta kalemleri, tebeşirler (çocukların yaş düzeyine göre
kalından inceye giden boyama ve çizme malzemeleri)
• İnşa etmeye yarayan
oyuncaklar (yaş düzeyine göre küçülen legolar)
• Uygulamalı ve
etkinlik içeren oyuncaklar (tamir seti, dikiş makinesi, çamaşır makinesi, ütü vb.)
• Minyatür dünya
oyuncakları (dünyada var olan pek çok nesnenin küçültülmüş oyuncakları)
Çocukların bu oyuncaklardan en üst düzeyde
faydalanabilmeleri için yaş düzeyine uygun olarak seçilmeleri önemlidir. Bir
oyuncakla oynama becerisini henüz kazanmamış çocuk için o oyuncakla oynama
süresi çok kısa olacak ve cazibesini çok kısa sürede yitirecektir.
Çocuklarımızı iyi tanımanın, onların bizi ve dünyayı nasıl
algıladıklarını takip edebilmenin en kolay yolu onların oyunlarını izlemektir.
Beden dili, kullandıkları ifadeler ve oyuncakları kullanış biçimleri, hatta seçtikleri
oyuncak çeşitleri bile bize bir şeyler söyler. Çocuklarımızla beraber oyun
oynamak; sadece onunla beraber kendi oyunumuzu kurmak kadar onların oyunlarında
bize rol vermelerine izin vermek de demektir. Oyunlarındaki kurgularında
kendilerini ve ebeveynlerini nasıl gördüklerini, yönlendirmesiz ve eşlikçi
oyunlarda daha net algılayabiliriz.
Oyun dili önemlidir. Günlük hayatta sorduğunuz sorulara
alamadığınız cevapları, çocuklarla doğru şekilde kurulan oyunlarda oyun dili
ile öğrenebiliriz. Bu neslin bizden farklı pek çok özelliği var. Onlara destek
olabilmemiz için onları anlamak ve onlarla beraber yürümek gerekmekte. Onların
bizi yönlendirmesi değil, bizim onlara rehberlik edebilmemiz için oyun en
önemli aracımız olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder