18 Mart 2016 Cuma

5 Yaş Dönem Özellikleri

İlk çocukluk evresinin dengelilik ve yeterlilikle birleşmeye başladığı önemli bir yaş olarak kabul edilen 5 yaş döneminde çocuklar, belirginleşmeye başlayan yeteneklerine uygun olarak, çevresiyle çok daha iyi iletişim kurabilme becerileriyle birey olma yolunda emin adımlarla ilerlerler. Aile değerlerine, sosyal çevresine, toplum kurallarına uyum sağlamaya başlar. Davranışlarını kontrol edebilme becerisi artar, daha fazla konsantre olabilen, başladığı işi bitirmeye motivasyonu olan, içinde bulunduğu topluma göre hareket edebilmeyi önemseyen bir birey olmaya başlar.  Konuşma becerileri artmış, daha uzun süreli diyaloglara başlayıp sürdürebilen, arkadaşlık ilişkilerinde daha olumlu, daha yapıcı, daha sosyal ve dengeli bir tavır sergileyebilen bir tavır içindedir. Sosyal ilişkilerinin gelişmeye başlamasıyla özgüveninde artış görülür. Uzun süreli hafıza ve bilişsel becerilerindeki artış, onun becerilerini sergilemeye olan isteğini de arttırır. Duygu kontrolünü daha iyi yapabilme becerisiyle beraber problem çözme, yaratıcı çözüm yolları bulabilme ve kriz anlarını daha iyi yönetebilme sürecinde daha başarılıdır.


Fiziksel becerileri hayli artmış durumdadır, genel vücut dengesi hariç, daha hassas denge gerektiren beden duruşlarında da gelişme gösterebilir. Ritme ayak uydurmak ve tüm vücuduyla ritme eşlik etmesi daha kolaydır.  El-göz-ayak koordinasyonu 5 yaş döneminde çok daha iyi gelişmiştir. Topla oynanabilecek pek çok oyunda başarı sağlayabilecek bir yaş dönemidir.  Kalem tutuşu tam, doğru ve onu yormayacak şekilde konumlanabilecek beceridedir. El becerilerinde kavrama tam olarak gelişmiştir. İnce motor becerileri, büyük delikli iğnelere ip geçirebilecek ve ince kumaşa dikiş dikebilecek kadar gelişmiş durumdadır.
Küçük kas becerileriyle birlikte bilişsel becerilerde de; bakarak harf kopyalayabilme, resimlerinde ayrıntı çizebilme, (perde, çatı, apartman katı, vb.)ana renkleri rahatlıkla bilme ve ara renkler ile resimlerini süsleyebilme aşamasındadır.
Konuşma becerileri oldukça ilerlemiş, kelimeleri doğru yerde kullanabilen bir akıcılıktadır. Konuşkanlığın arttığının gözlemlendiği bir dönemdir. Olayların, durumların neden ve nasıl olduğunu merak eder. Bilmediği kelimelerin anlamlarını sorar ve öğrendiklerini hemen cümlelerinde kullanmak ister ve/veya kullanır. Hikâye anlatılmasına, masallara ve öykü anlatıcılığına merakı artmıştır. Adını, yaşını, doğum gününü, ev adresini öğrenebilecek ve söyleyebilecek düzeyde bilişsel ve dil gelişimi gösterir. Şarkı, şiir, tekerleme söyleme isteği ve becerisi artmıştır.
Kendi kendine yemek yeme ve çatal-kaşık kullanma becerisi tamamlanmıştır. Özbakım becerileri artmış, kendi kendine yemek yiyebilme, soyunup giyinebilme, düzenlilik-temizlik gibi genel beklenen davranışları gösterebilme aşamasına gelmiştir.

Oyunlarında daha grup oyununa dönük, en az 2-3 kişilik oyunları tercih eder yaşa gelinmiştir. Kendş kendine oynadığı oyunlar basitten uzaklaşmış, kuralları değiştirilmiş ya da sürekli değiştirilen, daha yaratıcı ve farklı hale gelmiştir. Evcilik oyunlarından daha fazla keyif alır. Rekabet içeren oyunlara ilgisi artar. Açık alan oyunları ve aktivitelerinden daha fazla zevk almaya başlar. Sık sık ev dışına çıkma talebinde bulunabilir. Yaratıcılığı arttığı için farklı malzeme, materyal ya da nesne ile farklı oyun kurguları oluşturabilir. Espri anlayışı gelişmiştir, gülmeyi ve güldürmeyi sever. Empati becerisinin oluşmaya ve gelişmeye başladığı ilk dönemdir. Özellikle akranlarının duygularını anlamaya, onlarla duygularını paylaşmaya başlar. 5 yaş döneminde yardımlaşma davranışı gözlemlenir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...