3 yaşına giren çocuk oyunun hakim
olduğu dünyasıyla çevresinde bir birey olduğunu göstermeye ve egemenlik kurmaya
çalışarak varlığını ispatlamaya çalışır. Bu dönemde çocuklar, ayrı bir insan,
cinsiyet ve kimlik olduğunu fark eder. 3
yaşında bir çocuğun kendini kelime haznesiyle çok daha iyi ifade edebiliyor
olması iletişim becerilerinde ve insanlar-arası ilişkilerinde onu başka bir
boyuta taşır. 3 yaş dönemi ben-merkezilikten sosyalliğe doğru giden bir yoldur.
3 yaş çocuğu, dünyayı yürüyerek, tadarak, merak ederek, hedeflerine ulaşarak,
ifade ederek ilk keşiflerini yaptıktan sonra ; kişilik olarak fetheder ve bu
gelişimini tamamladığını hissettiğinde de dış dünyaya yönelir. Bu evre 3 yaşın
başında başlar ve 4 yaşa yaklaşırken ya da 4 yaşın başlarında sonlanır. Dünyaya
dair bilgisi ve ayrı bir birey olduğuna inancı arttıkça dik durmaya, kuralları
ve sınırları zorlamaya başlar. Dünyanın, sınırların sonunu keşfetmek ister.
İnatlaşma döneminin belirgin evresi bu dönemde yaşanır.
3 yaş
çocuklarda bedensel gelişim ve motor becerileri olarak rahatlıkla merdiven inip
çıkabilmesi, son 2 basamaktan atlayabilmesi, vücut denetimini kolaylıkla
sağlayarak tırmanabilmesi, koşabilmesi, koşarken önüne çıkan engelleri
aşabilmesi, büyük eşyaları iterek ya da çekerek sürükleyebilmesi, parmak ucunda
durup yürüyebilmesi, tek ayağının üstünde model alarak kısa süre durabilmesi, top
gibi nesneleri omuz hareketiyle başının üstünden atabilmesi beklenir. İpe tahta
boncuklar dizebilir, 2 elini birlikte kullanarak oyuncakları ya da eşyaları
üst üste dizebilir. Kalın kalemleri ilk iki parmağı arasında tutarak
kullanabilir, destekli makas ile kesme yapabilir. Kaşık ve çatal kullanabilecek
ince motor beceriye sahiptir. Ellerini yıkayabilir, kıyafetlerini çıkarabilir,
düğmesini açabilir. Bireysel farklılıklar göz önüne alınmazsa tuvalet eğitimini
tamamlamış bulunmalıdır.
Ses
tonuna daha hakimdir, kelime artışı ile birlikte ses tonu ile vurgulamalar
başlar. Adını, soyadını, yaşını ve cinsiyetini söyleyebilir. 3 yaş evresinde
yaklaşık 300 kelimelik bir kelime haznesi mümkündür. Kelime telaffuzlarında
hata olsa da kelime, zamir ve zaman kalıpları genel olarak doğru kullanılır. Oyunlarında
kendi kendine konuşarak konuşma becerisini geliştirdiği gözlemlenir. Basit
içerikli diyaloglar kurabilir, kısa süreli hafıza ile yakın zamanda yaşanmış
hikayelere eşlik edebilir. Soru sormaları artar, kim, ne, nerede ile başlayan
cümleler kurar. Öykü ve masal anlatımları daha fazla ilgisini çekmeye başlar. Birkaç
çocuk şarkısını, tekerlemeyi, reklam müziğini ya da şiiri söyleyebilir. 10’a
kadar ezbere (ritmik) sayabilir.
Oyun
yolu ile dış dünyayı iç dünyasına taşır ve sembolik oyunlarını devam ettirir. –Mış
gibi oyunlar oynamaktan keyif alır ve bu konuda becerisi yüksektir. Olmayan su,
bebek, arkadaş, oyuncak için varmış gibi davranarak oyunlarını kurar ve devam
ettirir. Günlük yaşadığı olayları oyunlarına yansıtır, taklit becerileri üst
seviyededir. Yetişkine destek olacak işlerde görev ve sorumluluk almaktan
hoşlanmaya başlar. Başka çocuklarla oyun kurabilir, paylaşma problemi yaşasa da
oyun oynama tercihinde bir değişiklik yaşamaz. Kendinden küçüklere sevecen
davranma davranışı başlamıştır. İsteklerini ertelemeyi yetişkin desteği ile
öğrenmeye başlayabilir.
3 yaştan neler çekmedik ki? Her gün kavga her gün dövüş! Şurda https://surup.net/anne-bebek/3-yas-sendromu/ bahsetmiş hoca resmen ecevit demirel!
YanıtlaSil